Tuesday 31 July 2012

Solat kat masjid tau !

Pada tahun 1946, Sheikh Abdul Mu'iz Sattar telah dihantar ke Palestin untuk berdakwah kepada umat Islam di sana mengenai tipu daya Zionis. Beliau telah mengumpulkan umat Islam, menyedarkan mereka, menghidupkan hati mereka, menyalakan semangat cintakan Islam ke dalam hati mereka. 

Pernah suatu ketika, beliau ke masjidil Aqsa untuk solat berjamaah di sana. Tetapi amat menyedihkan kerana hanya dua atau tiga baris jamaah muslim yang solat ketika itu. 

Lebih menyedihkan lagi, apabila beliau bertanya beberapa orang yang solat ketika itu, mengapa tidak ramai yang datang untuk solat berjamaah, mereka menjawab,


'' Solat itu berat bagi mereka, tetapi jika mereka di seru untuk berperang, mereka pasti akan segera menyahut seruan tersebut secepat kilat.

Lantas sheikh Abdul Mu'iz Abdus Sattar menjawab, '' Jihad yang pertama yang perlu dilakukan adalah jihad melawan hawa nafsu dalam diri. Hingga kita mampu menundukkan dan memenangi diri kita. Seperti firman Allah SWT berfirman kepada kita, '' Mohonlah pertolongan dengan sabar dan solat '' ( 2 : 45)


Jom la sama-sama usaha solat jamaah di masjid. Uhuk. 



No comments:

Post a Comment

Oh, semua orang ingin mendengar kata-kata yang lahir dari hati anda.