Friday 22 June 2012

Merendahlah.



Kehidupan ini memang memenatkan. Kerana inilah medan untuk kita beramal. Dunia ini hanya ladang tempat kita bercucuk tanam. Ibarat seorang petani yang bercucuk tanam. Mungkin mampu untuk menuai hasil, mungkin saja hasil itu hanya akan diwarisi oleh anak-anaknnya.


Kadang-kadang dalam kepenatan dalam mengharungi kehidupan, aku rasa ada hembusan-hembusan kekuatan. Yang mana membuat aku kembali bangkit dari kegelisan, bangkit dari sifat berputus asa, dan terus menerus melakar sesuatu di atas kanvas kehidupan aku.


Tentu saja kekuatan itu datangnnya dari Allah, Pencipta kita semua. Tetapi bila aku fikir balik. Mungkin saja hembusan kekuatan itu datangnya daripada doa-doa mereka disekeliling aku.


Mungkin saja daripada ibu ayah kita, mungkin datang daripada mereka yang pernah mendengar perkongsian-perkongsian kita, mungkin juga ianya datangnya daripada anak didik kita, malah mungkin saja doa-doa daripada mereka yang kita sendiri tidak penat kenal. 


Dan perkara ini, sebenarnya tazkirah buat diri aku dan anda semua. Agar kita tidak mendabik diri, mengatakan kita super dan orang lain lemah. 



Merendahlah, engkau kan seperti bintang-gemintang;
Berkilau di pandang orang,
Diatas riak air dan sang bintang nun jauh tinggi;

Janganlah seperti asap,
Yang mengangkat diri tinggi di langit,
Padahal dirinya rendah-hina.

(Almarhum KH Rahmat Abdullah)


Pepimpi Tegar 
Ipoh, Perak
- terima kasih kepada anda yang terus mendoakan agar aku kuat. Moga untung disana.

2 comments:

  1. moga untung di sana :)
    in sha Allah.
    ingat daku dalam doamu
    cewahhh

    ReplyDelete

Oh, semua orang ingin mendengar kata-kata yang lahir dari hati anda.